* Wie, czym jest liturgia. Posiada podstawową wiedzę na postaw i gestów liturgicznych.
Pobożnie i aktywnie uczestniczyłem/am w nabożeństwie/mszy świętej/liturgii, starając się stanowić wzór dla innych.
Poznałem/am podstawowe postawy i gesty liturgiczne. Wykazałem/am się ich znajomością asystując we mszy świętej.
Przeprowadziłem/am dla zastępu zajęcia z musztry harcerskiej, zwracając uwagę na poprawność wykonywanych postaw i gestów.
** Wie, czym kieruje się liturgia Kościoła. Angażuje się w jej przeżywanie.
Poznałem/am strukturę roku liturgicznego. Wiem, kiedy się rozpoczyna i kończy i jak się nazywają jego główne okresy. Stworzyłem/am swój kalendarz liturgiczny. Zaznaczyłem/am na nim najważniejsze święta mojego wyznania. Wiem, które z tych świąt mają stały termin obchodów, a które są „ruchome”.
Poznałem/am możliwości zaangażowania w przygotowanie liturgii. Pomogłem/am w organizacji wydarzenia religijnego (np. polowa msza święta) w hufcu/drużynie.
Uczestniczyłem/am w budowie ołtarza polowego na obozie drużyny. Zadbałem/am o urządzenie tego miejsca tak, by atmosfera sprzyjała modlitwie.
*** Wie, dlaczego Eucharystia nazywana jest szczytem liturgii. Bierze czynny udział w organizowaniu mszy harcerskich/nabożeństw/liturgii.
Poznałem/am strukturę mszy świętej/nabożeństwa/liturgii. Umiem wymienić jej części i dowiedziałem/am się, jakie postawy należy przyjąć w poszczególnych jej elementach. Przekazałem tę wiedzę młodszej osobie.
Poznałem/am nazwy podstawowych paramentów liturgicznych. Przygotowałem/am ołtarz do sprawowania Eucharystii.
Poznałem/am ceremoniał harcerski dotyczący uczestnictwa pocztu sztandarowego i drużyny reprezentacyjnej we mszy świętej/nabożeństwie/liturgii. Wystąpiłem/am w poczcie sztandarowym lub byłem proporcowym/proporcową w trakcie mszy świętej/nabożeństwa/liturgii.
Obejrzałem/am wspólnie z rodziną/drużyną/zastępem film pt. „Największy z cudów” (2011), a następnie porozmawialiśmy o przesłaniu, jakie niesie film.
**** Współpracuje z kapelanami/duszpasterzami harcerskimi.
Przygotowałem/am hufcowy/drużynowy „niezbędnik liturgiczny” dla mojego wyznania w formie broszury, który zawiera, np. opis obrzędu mszy, pieśni, piosenki harcerskie, które można wykorzystać w liturgii, sposoby zaangażowania w liturgię.
Zadbałem/am wspólnie z chętnymi osobami o urządzenie na obozie/biwaku miejsca modlitwy (wyciszenia, skupienia), w którym każdy może realizować swoje potrzeby duchowe (np. ołtarz polowy, kapliczkę obozową, leśną "czytelnię" wartościowych książek dotyczących rozwoju duchowego).
Przygotowałem/am wspólnie z kapelanem/duszpasterzem chorągwi/hufca wydarzenie religijne.
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Shoper.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.