Sprawność harcerska Negocjator / Negocjatorka
Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy i umiejętności negocjatorskich.
Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:
- sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
- sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
- sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.
Sprawność harcerska Negocjator / Negocjatorka - wymagania do zdobycia sprawności
** Rozpoznaje różne rodzaje informacji, które do niego/niej docierają, potrafi rozdzielić je i wyłowić fakty. Wie, czym są: negocjacja, opinia, fakt, pogłoska, dane, przypuszczenie i potrafi je identyfikować w rozmowie.
- Poznałem/am terminy: negocjacja, opinia, fakt, pogłoska, dane, przypuszczenie. Wyjaśniłem/am zastępowi relacje i różnice między nimi. W działaniach zastępu staram się by informacje były oparte na faktach i danych, a nie na pogłoskach i przypuszczeniach, i aby każdy miał okazje do wygłoszenia swojej opinii.
- Odnalazłem/am i przedstawiłem/am kilka przykładów opinii, faktu, pogłoski, danej, przypuszczenia znalezionych w mediach (źródła drukowane i elektroniczne).
- Rozpoznałem/am i nazwałem/am emocje, które pojawiły się podczas żywej rozmowy.
- Podczas emocjonującej debaty, zapanowałem/am nad swoimi emocjami, wybierając rzeczowy argument zamiast docinku.
*** Rozumie rolę emocji i wagę zarządzania nimi w rozmowie. Rozumie rolę moderatora rozmowy oraz wagę słuchania w tej roli. Łagodzi konflikty w otoczeniu.
- Poznałem/am fazy negocjacji prowadzące do porozumienia. Przedstawiłem/am zastępowi podstawowe zasady negocjacji.
- Przeprowadziłem/am dwa rodzaje debat dla zastępu, drużyny lub innej grupy. Przed debatami przygotowałem/am do nich uczestników.
- Ćwiczyłem/am rozpoznawanie emocji pojawiających się w gorących dyskusjach. Poprawnie nazwałem/am lub pomogłem/am nazwać je osobom rozmawiającym w trakcie dyskusji.
- Łagodziłem/am konflikty w otoczeniu różnymi sposobami, w ramach podsumowania omówiłem/am analizę przypadku dla kilku (min. 3) pozytywnie rozwiązanych sytuacji (nie identyfikując osób biorących w nich udział i dbając o ich anonimowość), identyfikując metody negocjacji, których użyłem/am do rozwiązania konfliktu.
**** Posiadaną wiedzę na temat metod negocjacji stale szlifuje, stosując ją w praktyce. Poszerza wiedzę dotyczącą rozmów, uczy się identyfikowania forteli erystycznych, aby poprawnie na nie reagować, a u siebie zastępować merytoryczną argumentacją.
- Doprowadziłem/am do porozumienia między stronami konfliktu.
- Znam pojęcie erystyki. Zapoznałem/am się z dialektyką erystyczną Schopenhauera i potrafię zidentyfikować minimum 5 forteli w dyskusji i właściwie na nie zareagować, rozbrajając oponenta.
- Zauważam u siebie odruchowe zagrania erystyczne, zastępując je rzeczową, merytoryczną argumentacją. W czasie podsumowania sprawności wskazałem/am, jakie chwyty erystyczne najczęściej musiałem u siebie ograniczać.
- Wziąłem/wzięłam udział w warsztatach z zakresu Porozumienia Bez Przemocy lub przeczytałem/am książkę na ten temat.