Zdobyta sprawność udowadnia umiejętności kierowania jachtem.
Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:
sprawność jednogwiazdkowa - obszycie niebieskie;
sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne
Sprawność harcerska Szyper - wymagania
* Aktywnie uczestniczy w żeglowaniu jachtem.
Podczas żeglugi obsługiwałem/am szoty foka, balastowałem/am oraz odpowiadałem/am na komendy żeglarskie.
Podczas żeglugi wyczuwałem/am wiatr, pokazywałem/am, skąd wieje, rozróżniałem/am halsy oraz bajdewind, półwiatr, baksztag i fordewind.
Sterowałem/am na punkt oraz ostrzyłem/am i odpadałem/am na żaglach i w przód oraz wstecz na silniku, a następnie na podstawie obserwacji wyjaśniłem/am zasadę działania steru.
Obsługiwałem/am cumę dziobową i rufową oraz odbijacze podczas manewrów portowych.
Pagajowałem/am lub wiosłowałem/am na komendę w przód, wstecz i hamowałem/am pagajami lub wiosłami.
Sterując awaryjnie, zatrzymałem/am jacht w linii wiatru.
** Sprawnie i świadomie obsługuje stanowiska manewrowe podczas żeglowania jachtem.
Podczas żeglugi obsługiwałem/am jednocześnie ster i szot grota oraz obsługiwałem/am szoty foka aktywnie, wybierając i luzując żagiel do granicy łopotu.
Wyjaśniłem/am konieczność halsowania pod wiatr i określenia kąt martwy oraz zaobserwowałem/am zależność pomiędzy kursem względem wiatru, przechyłem jachtu a pozorną prędkością wiatru.
Jachtem typu ket lub slup o długości kadłuba poniżej 6 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne zwroty na wiatr i z wiatrem.
Jachtem o długości kadłuba poniżej 6 metrów sterowałem/am przy podejściu do kei.
Jednocześnie sterując i obsługując silnik, wykonałem/am cyrkulację i porównałem/am promienie skrętu w lewo i w prawo z silnikiem ustawionym na wprost oraz ze skrętem silnika podążającym za sterem.
Awaryjnie stanąłem/stanęłam jachtem w dryf oraz pełniłem/am funkcję obserwatora w czasie ćwiczenia alarmu „człowiek za burtą”.
*** Kieruje jachtem podczas manewrów pod żaglami i na silniku.
Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez zapowiedź manewru, przydzielanie stanowisk i zadań oraz wydawanie i egzekwowanie komend we właściwym momencie.
Porównałem/am przechył, prędkość i opór na sterze przed i po zarefowaniu żagli oraz wyjaśniłem/am innym siły działające na żagle, miecz i ster jachtu.
Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: zatrzymania i dryfowania w basenie portowym (lub ograniczonym akwenie), podejścia rufą pod wiatr równolegle i prostopadle do kei.
Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na silniku: kotwiczenia i podejścia do boi w różnych warunkach.
Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą.
**** Kieruje jachtem podczas szkolenia i żeglugi swobodnej.
Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez omówienie manewru planowego, zapasowego i awaryjnego, przydzielanie stanowisk i zadań oraz ustalenie zasad komunikacji w trakcie.
Wyjaśniłem/am zasady optymalnego ustawienie żagli do panujących warunków oraz zademonstrowałem/am prawidłowy trym w różnych kursach względem wiatru, wskazując wiatr rzeczywisty i pozorny.
Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: wejście między Y bomy rufą i dziobem do kei, cumowanie rufą do kei z użyciem mooringu lub boi.
Jachtem mieczowym wykonałem/am skuteczny i bezpieczny manewr sztrandowania w celu postoju przy dzikim brzegu.
Jachtem o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą na żaglach i na silniku.
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają nam dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich tych plików i przejść do sklepu lub dostosować użycie plików do swoich preferencji, wybierając opcję "Dostosuj zgody".
W tym miejscu możesz określić swoje preferencje w zakresie wykorzystywania przez nas plików cookies.
Te pliki są niezbędne do działania naszej strony internetowej, dlatego też nie możesz ich wyłączyć.
Te pliki umożliwiają Ci korzystanie z pozostałych funkcji strony internetowej (innych niż niezbędne do jej działania). Ich włączenie da Ci dostęp do pełnej funkcjonalności strony.
Te pliki pozwalają nam na dokonanie analiz dotyczących naszego sklepu internetowego, co może przyczynić się do jego lepszego funkcjonowania i dostosowania do potrzeb Użytkowników.
Te pliki wykorzystywane są przez dostawcę oprogramowania, w ramach którego działa nasz sklep. Nie są one łączone z innymi danymi wprowadzanymi przez Ciebie w sklepie. Celem zbierania tych plików jest dokonywanie analiz, które przyczynią się do rozwoju oprogramowania. Więcej na ten temat przeczytasz w Polityce plików cookies Shoper.
Dzięki tym plikom możemy prowadzić działania marketingowe.