Napędy do replik ASG, czyli... Jakie baterie występują w ASG? [Morowe Poradniki #8]
W świecie replik ASG, występuje podział na rodzaj napędu służącego do oddania strzału. Dzielimy je przede wszystkim na repliki sprężynowe, gazowe, a także elektryczne, zwane w skrócie, AEG.
Do działania takiej repliki, konieczne jest zastosowanie akumulatora, który poprzez zawartą w nim energię, zasila silnik, który z kolei, napędza cały układ elektryczno-pneumatyczny, co w finale powoduje oddanie strzału!
Na rynku występuje bardzo zróżnicowana gama akumulatorów, dzięki czemu zawsze znajdziemy coś do naszej repliki.
Typy akumulatorów ASG
Akumulatory klasyfikujemy na podstawie technologii, w jakiej zostały wykonane ogniwa. Tym samym możemy rozróżnić je podłóg jakości, wydajności oraz praktyczności w korzystaniu z danego rozwiązania.
*Akumulator NiMh
Czyli innymi słowy, akumulator niklowo-metalowo- wodorkowe. Akumulator, który już coraz rzadziej wykorzystywany jest przez graczy. Jeżeli producent dodaje do repliki fabryczny akumulator w komplecie, to jest to właśnie NiMh.
Niestety nie jest to na dzień dzisiejszy i przy obecnym standardzie najlepsza konstrukcja na rynku, która na wielu płaszczyznach przegrywa z kretesem z ogniwami litowymi.
NiMh to akumulator z pamięcią, który do tego ma tendencję do samo rozładowywania. Najczęściej występuje w napięciu 8,4 V lub 9,6 V, gdzie pojedyncze ogniwo osiąga wartość 1,2 V.
*Akumulator Li-Ion
Czyli akumulator litowo-jonowy. Akumulator ten, posiada dwa razy większą pojemność od akumulatora NiMh, przy zachowaniu tych samych parametrów objętościowych (wielkości). Do tego, całkowicie usunięty został efekt pamięci, posiadają o wiele większą wydajność prądową z minimalnym efektem samo rozładowania.
O akumulator ten, trzeba jednak odpowiednio dbać, ponieważ jest on podatny na uszkodzenia, a także nie lubi nadmiernego rozładowania czy przeładowania. Warto zatem
*Akumulator Li-Po
Czyli akumulator litowo-polimerowy. To dzisiaj najbardziej popularny akumulator wśród graczy ASG. Akumulator Li-Po są udoskonaloną wersją akumulatorów Li-Ion, zachowując ich wszystkie zalety, jednocześnie zwiększając ich wydajność prądową i zmniejszając ich masę.
Najczęściej występujące napięcia akumulatora Li-Po to 7,4 V lub 11,1 V, gdzie pojedyncze ogniwo osiąga wartość 3,7 V.
*Akumulator LiFe
Czyli akumulator litowo-żelazowo-fosforowy. Najnowszy typ akumulatora, który jest doskonalszą wersją akumulatorów Li-Ion i Li-Po. Wprowadzono tu rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo w użytkowaniu, do tego zwiększono żywotność akumulatora.
Akumulator LiFe składa się z ogniw o napięciu 3,3 V i najczęściej z trzech takich, co daje łącznie napięcie rzędu 9,9V.
Tak jak wcześniej wspomniałem, akumulator dobieramy do swojej repliki, jednym z takich uzależnień jest rodzaj wtyku, które oczywiście muszą do siebie pasować.
Najczęściej nadal spotykanym wtykiem, jest tamiya mała. Podatny na uszkodzenia mechaniczne oraz posiadający niską wydajnością prądową. W sytuacji tuningu repliki, konieczne będzie zastosowanie wtyku typu T-Connect.
I właśnie T-Connect staje się standardem oferującym wysoką wytrzymałość mechaniczną, czyli odporność na uszkodzenia, oraz znacznie wyższe przewodzenie prądu, co przekłada się na zwiększenie osiągi naszej repliki.
Nie zapominajmy o tym, że akumulator musimy naładować!
Do tej czynności służą ładowarki mikroprocesorowe, które dzięki swoim zabezpieczeniom przed przeładowaniem, zapewniają nam lepsze osiągi i dłuższą żywotność akumulatora.
Zamontowany w nich balanser, umożliwia jednakowe naładowanie każdego z ogniw wchodzących w skład całego pakietu. Trzeba tu pamiętać, żeby zaopatrzyć się w ładowarkę dedykowaną do danego typu używanego przez nas akumulatora.